Vállalatok hatása a tudatalattira

vallalatokhatasa

A vállalatok hatása

Az utak mentén elhelyezkedő hirdetőtáblák mellett az emberek többsége elsétál, nem foglalkozik vele. Az agyunk viszont ezeket az információkat akarva-akaratlanul is eltárolja, majd később előhívja azt. Hogyan befolyásolják a hirdetések döntéseink kimenetelét?

Gondoljuk el, hogy órák óta vezetünk egy viszonylag forgalommentes, egyenes úton. Nem elképzelhetetlen, hiszen több út is létezik, amely leginkább baleseteiről hírhedt. Ilyen például az Ausztráliában húzódó 90 mérföldes egyenes útszakasz, amelyen rendszeresen alszanak el a kimerült sofőrök. Bár a hirdetők többségének bizonyára meg sem fordul a fejében, azonban plakátjaik, ha nem is hosszú időre, de képesek fenntartani a sofőrök éberségét. Közben persze a plakátok információit az agy eltárolja. Ezért is bizonyított tény, hogy azok a vállalatok, amelyek sok helyen tünteti fel magukat, logójuk csupán kis részletéből is kitalálják a fogyasztók, hogy melyik cég emblémájáról van szó.

Számos kísérlet foglalkozott azzal is, hogy mennyire vannak befolyással az emberekre a csak rövid időre eléjük vetett képek, szimbólumok. Az úgy nevezett szublimális üzenetek bámulatos hatással vannak az elmére. Az üzenetek lényege, hogy az alany elé vetett információkat bár az agy felfogja, de a tényleges tudatáig nem jut el. Ezzel kapcsolatban érdemes megtekinteni akár Vágó Istvánnal végzett erre vonatkozó magyar kísérletet.

Éppen ezen információk tudatában a vállalatok és a cégvezetők (pl Róbert, ügyvezetővel készített interjú itt ITD.hu) igyekeznek minél több helyen és módon megjelenni környezetünkben. Természetesen az sem mindegy, hogy hol tüntetik fel magukat, hiszen a megjelenés körülménye is irányíthatja a fogyasztók asszociációit. Tehát nem mindegy, hogy a vásárló az Egyesített Feketelistán fut bele a keresett vállalkozásba vagy mondjuk egy olyan listán, amely bizalmat sugároz, mint például a Megbízható Cégek listáján.

A kísérleteket persze számos tudós, pszichológus kétkedve vizsgálja, hiszen mindezek hatásossága máig nem egyértelműen bizonyított. Arról nem beszélve, hogy nyilván függ az alany személyiségétől, tapasztalatitól és számos egyéb tényezőtől, amely befolyással lehet a dolgok kimenetelére.

 

Címkék:  ,